Risojević, Ranko: Velika bosanska elegija
Velika bosanska elegija (Serbian)Petru Kočiću
»U to tiho veče, nad pomičnom vječnošću«
1. Nemjerljivost uzdaha je znatna, kraj vatre, ili u hladnoj izbi, kraj prijatelja, ili bez ikoga. Znatna je visina zida, i svaki kamen u njemu, i svaki crtež u kamenu.
Šta čini vrutak vodeni, bez glasa, i školjka bez tijela, bez bisera?
Mi čujemo samo svoj glas, koji se premeće između budućnosti i još dalje prošlosti. Slušamo glas usnulih gorskih vila i drhtimo, kao djeca u strahu.
Šta bi tu mogla učiniti predaja, lukavi osmijeh, ili poklon samo?
S poda zemljanog diže se čovjek, dok ono bivšem, koji još sjedi, stavljaju omču – šume nikoga ne oplakuju.
Mravlje kolone stižu iz srednjeg vijeka, noseći tijela radoslava i tijela gorčina, kako svoj poklon životu u smrti.
2. Svoju dušu rijeka prenosi nebom. kamen koji dotakne stopalo stapa se sa snjim, počinje da zrači. Jutro je uvijek iznad svega, prije riječi; jutro je iza svega, iza svake riječi: čuvar ljudi od snova i straha.
Glas se pronosi rijekom, rijeka nebom; odjek međusobnog sudaranja u bezvazdušju. Iza stvrdnute suze teče beskraj.
U to tiho veče, nad pomičnom vječnošću, još jednom sa svima u sebi, još jednom bez ikoga u sebi.
3. Kao mali bosanski konji, poslije uspona, na pojilu, svoje snažno bilo slušaju riječi, od kog u tjelu sve ciliče i odzvanja.
Traži se glas bez pukotine, kao zvono zrele kruške, glas što ujutro, u podne i svečeri, jednako se valja gajevima i utrinama, pomaman i brz kao odjek rike.
Riječi se uzglobljuju kao tijela u zemlji, riječi ključnjače i žličnjače, riječi bedrene kosti.
Kad se spominje Bosna vrisne se; iza samo zid, ispred samo zid, a iznad ljudi na stećcima jašu.
Kao drhtaj putuje zlatnom žicom tkanice glas dvojnica i onoga koji, još uvijek, traži kamen za uzglavlje.
|
Nagy bosnyák elégia (Hungarian)Petar Kocicnak
»E csendes estén, suhanó öröklét felett«
1. Nagy a sóhaj mérhetetlensége a tűz mellett vagy a rideg szirteken, barát mellett vagy magányos telepen. Nagy a fal magányossága is és benne minden egyes kő és a kőben minden egyes redő.
Miért hallgat, miért néma a hullám és miért nincs a kagylónak teste, gyöngye?
Mi csak önnön hangunkat halljuk, mely a holmi jövő és a még távolabbi múlt között szédül, vergődik. Alvó tündérek hangjait hallgatva megriadt gyerekként reszketünk.
Mit tehetne itt a békés meghátrálás, a ravasz mosoly vagy az ajándék?
A földről felemelkedik az ember, míg a visszamaradtnak, az ülőnek, kötelet készítenek – az erdő senkit sem sirat.
Hangyák hada érkezik a középkorból, hozzák a megdicsőülés és a keserűség testeit, az életbe a halál ajándékait.
2. Lelkét a folyó a kék éggel viszi át. A kavics, mely hűvös talpat érint, összeforr vele és sugározni kezd. A reggel mindenek előtt van, minden szó előtt, a reggel mindenek után van, minden szó után; emberi álmok, félelmek őre.
A hangot a folyó viszi szét, a folyót az ég, légüres térben visszhangzik összeütközésük. A fagyott könny után a végtelenség hull.
E csendes estén, suhanó öröklét felett, bennem még egyszer mindenkivel, bennem még egyszer éppen senkivel.
3. Mint az apró bosnyák lovak az itatónál kaptató után, a szavak hallgatják vad lüktetésüket, mitől a testben minden sejt megremeg, visszhangzik.
Megtöretlen hang kerestetik, az érett körte hangja, hang, mely hajnalban, délben és napnyugtakor lugasokkal és mezőkkel kergetőzik, mámorító és szédítő, visszhangzó.
A szavak testekként ékelődnek a szikár földbe, a kulcs- és lapockacsont szavai, a medencecsont szavai.
Ha Boszniát említik, nagyot rikolt; mögötte fal, előtte fal, és mellette az emberek sírkövekre hágnak.
Gyenge remegésként arany szálon fut tova a követő hangja és azé is, aki még mindíg sziklát keres vánkosul.
|