Illyés Gyula: Framføre minnesmerket for reformasjonen i Genève (A reformáció genfi emlékműve előtt in Norwegian)
|
A reformáció genfi emlékműve előtt (Hungarian)Száznegyvenhármat léptem: ez a hossza a szobor-sornak. Hírnök, ki megölt milliók végső tisztelgését hozza, úgy mentem el rajvonaluk előtt.
Kálvin, Knox, Farel, Béza! S bika-fővel a hadrakelt hit zord hadnagyai, a Vilmosok! és Coligny és Cromwell – ők néztek rám – s a szablyás Bocskay!... Hátrálnom kellett közelükből: mindet nem fogta össze csak messzibb tekintet. Fölhúzódtam a kert felé, a fákig s lelkemben is hűs tárgyilagosságig.
S most mintha ők álltak volna kaszárnya-számadáson az én szemem előtt, feszesen-katonásan kilépvén éppen akkor a hátterül kapott nagy szikla-falból s abból a másik, épp oly teli tömbből, a mögéjük kövesedett időből.
Addig jöhettek, maguk is meredt kövek a napfénybe, hol nem lehet szavuk már. Szavuk immár csak a tett, mely idővel ad magyarázatot! Holtak, vigyázz-ban állók, szóljatok!
Vagy előbb én beszélhetek?
Kik ott álltatok, "nem tehetve másképp", mert ez vagy az, de megalkuvás nincsen, mert a langyosat kiköpi az Isten, kik után tárgyként maradt fönn a szándék, mennyi az igazság még öklötökben, mely négy százada oly nagy esküt markolt, mely kőbe s öröklétbe görcsösödten tartja ma is a bibliát s a kardot? Mit adott, melyre fölgerjedt szerelmes dühével törtetek, a cél, ahogy elértétek? Ti kérditek? S ha nem lesz örömötökre meghallanotok? Elmondom. Épp mert nékem is keserves.
Álltatok égve az Úr igazától; állt szemközt épp oly tűzzel teli tábor; aztán dönteni kezdett ezredegyszer az ész helyett a fegyver s a láng. Hogy várja örök üdv a lelket: rángtak milliószám kínban a testek csatamezőn, bitófán, vérpadon, karón, keréken, meg a fájdalom- szerzés új mestergépein; növesztett egymással szemben erdőnyi keresztet Jézus példája, végig Európán; égtek, hogy égjen itt a kép s a "bálvány", ott a "csalárd könyv" – városok és falvak, hol újra emberhúst faltak a félvad zsoldosok, eladdig míg tűz a tűzzel, nem állt egymással szemben bűn a bűnnel, eladdig, míg nem jött – a győzelem? Az idő. Okosan, türelmesen s némi humorral. A kétféle had és hit várai szemközt állanak ma is, az én hazámban is: a zordon fehér-falú s arany-cifrázta templom vén tornyai még ágyúként vitáznak minden beharangozáskor, vasárnap papjaik bent még ősimód dörögnek, de kijövet az utcán átköszönnek s ujjon mutatják, hogy hány órakor s kinél lesz ferbli-kör vagy harcsa-tor s egy kis ital. Szép. Magam is helyeslem; ha pap vagyok, magam is így cselekszem: "értsük meg egymást!" De nem volt nagy ár mégis a harminc évi döghalál, d'Aubigné dühe, Coligny halála, Szent Bertalan bosszútlan éjszakája, fél Németország, a ketté törött Európa s hogy itt volt a török százötven évig és a mi hazánk... - Ez lett a "győzelem"! Ezt küldte ránk Isten azzal, hogy "napként kimutatta": nem érte folyt a harc, hanem miatta; ilyen volt, mit díjul szánt, a jövő: mert volt-e vajon győztes, kit nem ő rendelt eleve győzni? Győztetek. Maga a Sátán győzött veletek! Balekok voltatok, mind! Hátra arc! Nincs jogotok egy lépés sem előre. Törlődjetek be kőbe és időbe. Elveszett – eleve! – a harc! mondtam keményen, mint aki magára támad először is az igazával; majd: Megbuktatok! A haddal simára törölt kontinens – e fekete tábla - közepére mi iratott eredmény? Egy betű, egy már tréfának sem új buta betű s az is csak magyarul: mért több a keresztyén, mint a keresztény? Értelmet annyi millió halott véréből ennyit párolhattatok, midőn – feledve, kinek mi a dolga - karddal csaptatok ti is a Csomóba: a Föladatba, mely épp a kötés kibogozásával szép és merész. Ez az "eredmény"! És ha – ez se volna?! – kondult bennem is, ahogy várható volt, a tulsó torony az innen valóra (és attól fogva mind a kettő bongott) s kelt ezredszer is – alig finomodva - bennem a két ős ádáz szó-birokra: a mindig úrhitű tolnai pásztor s a csupa dac sárréti prédikátor. Mert mi szorította kézbe a fegyvert? Nem a Rossz ellen támadt, aki felkelt? S ha annyi sem lett volna harc? Ha szótlan "hal el a hit" a "római mocsokban"? Ha arra tart eszme s világ, amerre a "tiarás templom-kufár" vezette, ha nincs, ki a bűnnek ellenszegül s – ha úgy fordul, hát reménytelenül, de csak annál szebb önfeláldozásképp - odavágja, hogy "nem tehettem másképp!", ma hol vagyunk?! Akkor tán elmarad a kín, a vér, akkor nincs áldozat, nincs – inkvizició?! Ha - bár "hiába" - Gusztáv Adolf nem ül harci lovára, jobbágy-iga helyett nem vágynak inkább fegyvert ölteni a toulouse-i tiszták, valdeusok, husziták, Bocskay írást-imát se tudó hajdui, hiszed, hogy lett volna béke, olyan bár, amilyet az imént lemosolyogtál? Hiszed, hogy volna olyan-amilyen magyarság, ha nincs – Kálvin? Nem hiszem.
Vagy mást mondok: szobádban volna villany, ha nem lép Giordano Bruno a tűzbe? Hol kezdődött, hogy atomerő is van S holnap rakétán repülsz ki az űrbe? Övék az érdem, kiket sem a máglya nem riaszthatott vissza, sem a gálya - sem harcaik bukása, a léptenként fölmeredő "hiába"! Látták, vagy nem a céljuk, azt jól látták, hogy nincs visszafelé út; a mult, ahogy füst-vetve összeomlott, úgy lökte őket, mint lőpor az ólmot: előre! és ők vállalták e sorsot - Mondd hát velem, hogy dicsőség reájuk!
Álltam némán, hírhozó katonájuk, már azt forgatva, hogy én mit kapok, nem is őtőlük magyarázatot: a tettektől, melyek – akár a gyermek - magukért csak felnőttsorban felelnek. Végül, ezt mondtam, önvigasztalásképp: volt bárkié a szándék, maga az Isten se tudhatta másképp.
1955
|
Framføre minnesmerket for reformasjonen i Genève (Norwegian)Hundreogtreogførti skritt: lengda av minnesmerket. Lik eit bod som kjem med siste heider til dei millionar drepne gjekk eg langs raden av statuar.
Calvin, Knox, Farel, Béza. Og offiserar dystre med tyrenakkar: Til krig for den sanne tru Wilhelmane! og Coligny og Cromwell - såg alle ned på meg der. Og Bocskay, med øksa… Veik tilbake, var komen for nær: Meir avstand måtte eg ha for å sjå dei alle. Drog meg attende til hagen, til svale tre, til den saklege kjøld i mitt indre.
Og brått: som om dei stod til kaserne-appell framfor auga mine, stramt-militært, nett stige fram frå den høge fjellveggen der bak og frå den andre, like veldige steinblokka - den forsteina tid.
Kunne altså trø så langt fram, sjølv stivna inn i stein i solskinet, stein der alle ord er tagna. Dei ord dei har att er berre gjerningane, slik tida vil forklare dei. Døde, som står her i giv-akt, tal!
Eller kan eg tale først?
De som «stod der, kunne ikkje anna» fordi anten-eller: Fanst ikkje kompromiss, dei lunkne vil gud spy ut, de som lot dykkar meiningar etter dykk i ting, objekt korleis står det til no med sanninga i dei knyttnevane som for firehundre år sidan svor den heilage eiden og som står fast den dag i dag med bibel og sverd strekt ut i stein-krampe? Kva gav de til den saka de stræva etter lidenskapleg som ein opphissa elskar - når målet var nådd? De spør om det same? Og om det ikkje gleder dykk å høyre det? Men eg vil fortelje. Fordi det også piner meg.
De stod der, brennande av Guds Sanning, og mot ein annan her, brennande av same eld. Saka vart, som tusen gonger før, gjort av med våpen og eld. Millionar av kroppar som vreid seg i smerte for den evige sjelefrelse, vreid seg på slagmarker, i galgar, skafott pelar, hjul og i nye og sinnrikt uttenkte torturmaskinar, vreid seg i pine: Ut frå Jesus vaks det fram ein skog av krossar tvers igjennom Europa, byar brann, halwille soldatar åt menneskekjøt forat «avgudsbiletet» her og «den villfarne boka» der skulle brennast. Så lenge som synd stod mot synda og eld mot elden stod byar i loge. Og ut av det kom - sigeren? Nei, tida kom. Klok. Tålmodig og med ein slags humor. Kom tida. Borgarar av dei to herane og truene står enno i dag mot kvarandre. Enno i dag, også i mitt land. Dei gamle tårn på dei dystert kvitkalka og gullprydde kyrkjene skrell enno som kanonar kvar gong dei ringjer, om søndagane tordnar prestane over altara etter gamal skikk, men komen ut på fortauga helsar dei kvarandre over gata og syner med finger-teikn kva klokkeslet og kor kortspelrunden skal stå, eller malle-kalaset med nokre små dansande glas skal vere. Vakkert slik. Gjorde det same om eg var prest: For «lat oss forstå kvarandre»! Men var ikkje prisen litt for høg, pesten som vara i tretti år d'Aibigné sitt raseri, Colignys død den uhemma Sankt Bartholomeus-natta det halve Tyskland, Europa som vart knekt i to, tyrkarane som stod her hundreogfemti år, og fedrelandet… Dette var «sigeren»! Som var sendt oss av gud. Han har jo så «soleklart demonstrert»: Det var ikkje for han blodet flaut, men på grunn av han. Slik var framtida. Først sett opp som ei pris: - men fanst der ein sigerherre som ikkje var forutbestemt til å sigre? De har sigra. Djevelen sigra gjennom dykk. Tåpar var de, alle i hop. Heilt om! Har ikkje rett til å gjere eit einaste steg fram! Forsvinn inn i stein og tid! Tapt. Frå byrjinga av var kampen tapt! - sa eg høgt og klart, lik ein som først gjekk inn mot seg sjølv med si sanning. Også: Fallitt. Fallitt har de spela! Kva vart det skrive som utbyte på denne svarte tavla - dette kontinentet - med blanke støvlar, stolte herar? Ein einaste tåpeleg bokstav spela ut til strid, og ikkje eingong som vits ny. Og det galdt berre Ungarn: Kvifor er keresztyén meire guddomleg enn keresztény? No. Så mykje meining har de destillert ut av blodet til alle desse døde. Millionar døde. Også de hogg Knuten over med sverdet: Hogg tvers gjennom Oppgava som venta på ditt mot og med sin venleik på at du skulle løyse knuten. Dette er «utbytet». Men om - alt dette ikkje fanst? - klang også i meg, venteleg, tårnet på den eine sida mot tårnet på den andre (og ringde frå da av om kvarandre) og steig i meg, knapt meire finsleg, dei to grimme gamlingar i ordkamp: Gjætaren frå Tolna som alltid er tru mot dei styrande og preikaren frå Sárrét, sprengfylt av trass. Kva var det som let dei gripa til våpen? Han som reiser seg, er det ikkje det Onde han angrip? Og om det no ikkje vart særleg kamp av det? Om «trua skulle døy» utan eit ord «i den rømerske skiten»? Og dei og verda ville fylgt den veg som vart dei vist av «tempel-kjøpmannen med tiara». Om det no ikkje fanst ein einaste ein som gjorde motstand mot synda, ja utan von men desto vakrare, slengjer ut at «eg kunne ikkje anna!» — kor stod vi da i dag? Ville kanskje sakne litt pine, blod, nokre lemlesta offer inkvisisjonar? Ja om no Gustav Adolf — til fånyttes kanskje — ikkje sette seg på krigshesten og dei reine frå Toulouse ikkje ynskte våpentenest i staden for pliktarbeid ja valdensarane, husittane, Bocskays hajdu-ryttarar som verken kunne skrive eller be, trur du det da ville vere fred — sjølv ein slik som du nett flira av? Trur du det fanst eit Ungarn slik det no er utan — Calvin? Eg trur ikkje det.
Eller annleis sagt: Ville du hatt elektrisk lys i arbeidsromet ditt om ikkje Giordano Bruno gjekk i elden? Kor er opphavet til at det no finst atomkraft, at du i morgón fyk i ein rakett ut i verdsromet? Deira forteneste som ikkje vart skremde verken av bålet eller galeien - ikkje eingong av nederlaga i krigane deira, av «vonløysa» dukka alt opp, steg for steg. Og om dei såg eller ikkje såg sine mål: I alle fall godt at det finst ingen veg tilbake. Fortida som rykande styrta såman skauv dei fram slik krutet sprengjer blyet fram: Framover! og dei tok sin lagnad på seg — Sei difor med meg, enno ein gong: Ære vere desse!
Eg, soldaten som kjem med bod til dei, stod still og tenkte over kva eg kunne få: ikkje forklaringar av dei men av deira gjerningar, på same vis som bom først kan svare for seg i vaksen alder. Sa til slutt. Til meg sjølv, som trøyst: kven føremålet enn tilhøyrde kunne ikkje gud gjort det annleis.
1955
Knut Ødegård og
|